Black Friday je dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti i tradicionalno označava početak božićne shopping sezone. Održava se svakog četvrtog petka u studenom, a poznat je po velikim popustima, rasprodajama i promotivnim ponudama u trgovinama i online.
Naziv "Black Friday" potječe iz 1960-ih godina u SAD-u. U početku je imao negativnu konotaciju jer je opisivao kaos i gužve koje su nastajale u prometu zbog velikog broja ljudi koji su žurili u trgovine. Kasnije je naziv dobio pozitivnije značenje jer su trgovci na taj dan često prelazili iz "crvenog" (gubitka) u "crno" (profit), zahvaljujući povećanoj prodaji.
Danas je Black Friday globalni fenomen. Trgovine diljem svijeta nude značajne popuste, a u nekim zemljama događaju se čak i dani ili tjedni promocija oko tog datuma. U novije vrijeme, online trgovci često proširuju ponude na cijeli vikend i na Cyber Monday, dan posvećen online kupovini.
Trgovine i popusti
- Fizičke trgovine: Većina većih trgovačkih lanaca, poput trgovina elektronikom, odjećom, obućom, namještajem i kozmetikom, sudjeluje u Black Friday popustima. Mnogi nude sniženja od 20% do 50%, a u nekim slučajevima i više.
- Online trgovine: Brojne hrvatske internetske trgovine također sudjeluju, nudeći popuste na širok raspon proizvoda, uključujući elektroniku, gadgete, knjige i modne artikle. Neki online trgovci nude ekskluzivne popuste koji vrijede samo za kupovinu preko interneta.
Vrijeme trajanja
Iako Black Friday tehnički traje samo jedan dan (četvrti petak u studenom), mnogi trgovci u Hrvatskoj proširuju ponude na cijeli vikend ili čak cijeli tjedan (tzv. Black Week). Ponekad se popusti nastavljaju i na Cyber Monday, ponedjeljak nakon Black Fridayja, koji je posvećen online kupovini.
Vrste ponuda
- Elektronika i tehnološki uređaji: Popusti na mobitele, prijenosna računala, televizore i druge uređaje često su najtraženiji.
- Modna industrija: Popusti na odjeću i obuću privlače veliki broj kupaca.
- Kućanski proizvodi: Aparati za kućanstvo i namještaj također su popularni za vrijeme Black Fridayja.
- Putovanja i usluge: Neki pružatelji usluga, poput agencija za putovanja ili fitness centara, nude popuste na aranžmane i članarine.
Gužve i navike kupaca
- Fizičke trgovine: Gužve u trgovinama nisu toliko kaotične kao u SAD-u, ali se povećava broj posjetitelja trgovačkih centara.
- Online shopping: S porastom online trgovine, sve više ljudi preferira kupovinu iz udobnosti doma, izbjegavajući gužve.
Marketing i očekivanja
Hrvatski trgovci koriste Black Friday za privlačenje kupaca, često uz agresivne reklamne kampanje. Međutim, kupci bi trebali biti oprezni jer ponekad popusti nisu onoliko veliki koliko se reklamira, a proizvodi mogu imati iste ili slične cijene kao prije sniženja.
Ako planirate sudjelovati u Black Friday shoppingu, preporučuje se unaprijed istražiti cijene i planirati kupovinu kako biste izbjegli nepotrebne troškove.
Zakonski okvir i obveze trgovaca
Tijekom Black Fridaya u Hrvatskoj, trgovci su dužni pridržavati se sljedećih zakonskih propisa:
-
Zakon o zaštiti potrošača: Ovaj zakon propisuje obveze trgovaca prema potrošačima, uključujući transparentno informiranje o cijenama, uvjetima prodaje te pravima potrošača na povrat robe i reklamacije. Tijekom promotivnih razdoblja, poput Black Fridaya, trgovci moraju jasno istaknuti snižene cijene i najniže cijene u posljednjih 30 dana kako bi potrošači mogli procijeniti stvarnu vrijednost popusta.
-
Zakon o trgovini: Ovaj zakon uređuje uvjete za obavljanje trgovinske djelatnosti, uključujući radno vrijeme prodajnih objekata, registraciju trgovaca te minimalne tehničke uvjete poslovanja. Trgovci su dužni osigurati da njihovo poslovanje bude u skladu s ovim propisima tijekom cijele godine, uključujući i razdoblje Black Fridaya.
-
Zakon o elektroničkoj trgovini: Ako trgovci posluju putem interneta, moraju se pridržavati odredbi ovog zakona, koji regulira elektroničku trgovinu, uključujući obveze informiranja potrošača, zaštitu osobnih podataka te sigurnost elektroničkih transakcija.
-
Zakon o obveznim odnosima: Ovaj zakon definira opće uvjete ugovaranja, prava i obveze ugovornih strana te pravila o odgovornosti za materijalne nedostatke proizvoda. Trgovci su dužni poštivati ove odredbe prilikom prodaje proizvoda tijekom Black Fridaya.
-
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom: Trgovci su obvezni provoditi fiskalizaciju izdavanja računa, što uključuje izdavanje fiskaliziranih računa za svaku prodaju te slanje podataka Poreznoj upravi u realnom vremenu.
Osim navedenih zakona, trgovci trebaju poštivati i druge relevantne propise, poput Zakona o elektroničkim komunikacijama, Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova te odredbi vezanih uz zaštitu osobnih podataka (GDPR). Pridržavanje ovih propisa ključno je za zakonito i transparentno poslovanje tijekom Black Fridaya.
Propisi o prikazivanju i snižavanju cijena
Tijekom promotivnih razdoblja poput Black Fridaya, trgovci u Hrvatskoj moraju se pridržavati specifičnih zakonskih odredbi vezanih uz isticanje cijena proizvoda:
-
Isticanje maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere: Prema Pravilniku o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda, trgovci su obvezni jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti maloprodajnu cijenu proizvoda te cijenu za jedinicu mjere. Ove cijene moraju biti istaknute u službenoj valuti Republike Hrvatske.
-
Prikazivanje sniženih cijena: Prilikom oglašavanja sniženja, trgovci su dužni uz novu, sniženu cijenu jasno naznačiti i prethodnu cijenu proizvoda. Prethodna cijena odnosi se na najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao u razdoblju od najmanje 30 dana prije primjene sniženja. Ova odredba sprječava lažna sniženja i osigurava transparentnost prema potrošačima.
-
Jasnoća i točnost informacija: Sve informacije o cijenama moraju biti točne i ne smiju dovoditi potrošače u zabludu. Trgovci su odgovorni za osiguravanje da su istaknute cijene u skladu s važećim propisima te da potrošači mogu lako razumjeti stvarnu vrijednost popusta.
Pridržavanje ovih propisa ključno je za zakonito i transparentno poslovanje tijekom promotivnih razdoblja poput Black Fridaya, čime se štite prava potrošača i osigurava poštena tržišna konkurencija.